1. Lue oppikirjasta tekstit Aloitustapoja ja Lopetustapoja s. 373. Lue myös Käsikirjasta kappale Aloitus ja päätäntä - täky ja kruunu, s. 171 - 173 (kirjoja on luokassa).
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
a. Mitkä ainakin neljä asiaa hyvä aloitus toteuttaa? Ajattele asiaa lukijan kannalta.
b. Miksi liian yleispätevä aloitus ei ole hyvä?
c. Mitä tarkoittaa sokeri pohjalla -lopetus?
d. Miksi lopetus on niin tärkeä?
2. Tutki sitten seuraavia aloituksia ja lopetuksia ja kirjaa vihkoosi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
a. Mitä aloitustapaa kukin aloitus edustaa?
b. Ennakoi aloituksen perusteella, mitä asiaa teksti käsittelee.
c. Mitkä aloitukset ja lopetukset kuuluvat samaan tekstiin? Yhdistä katkelmat.
d. Mitä lopetustapoja on käytetty?
e. Miten tekstien aloitus ja lopetus kytkeytyvät toisiinsa?
g. Katso lopuksi oikeat vastaukset ja tekstien otsikot ja julkaisutiedot. Pohdi ja kirjaa, miten tekstilaji ja tekstin julkaisupaikka vaikuttavat tekstin aloitukseen ja lopetukseen. Miten aloituksesta tekemäsi ennakointi onnisui?
3. Lue Olli Löytyn essee Sanoista tehty. (Teksti on osoitteessa https://drive.google.com/file/d/0B-Ve8IQcytuAc3FsWWY0ZVhOTjA/view?usp=sharing) Vastaa sitten vihkoosi tai tiedostoosi:
a. Mitä aihetta teksti käsittelee?
b. Mitä tarkoittavat sanat viestinnällinen kielikäsitys, kansalliskieli, kielenturvajoukko (vrt.kodinturvajoukko),
nationalismi?
c. Mitä mieltä Olli Löytty on ihmisistä, jotka ovat huolissaan suomen kielen muuttumisesta?
d. Arvioi tekstin aloitusta: minkälainen se on, miksi pidät tai et pidä siitä?
4. Kirjoita Olli Löytyn esseeseen ainakin kaksi erilaista aloitusta, jotka sopisivat tekstiin. Sovella oppikirjassa esiteltyjä aloitustapoja. Mieti alussa (tehtävässä 1a) määrittelemiäsi aloituksen tarkoituksia. Tee aloituksesi niin, että kummassakin eri tavoite korostuu, ja kirjaa se sulkuihin aloituksesi jälkeen.
a. Mitä aihetta teksti käsittelee?
b. Mitä tarkoittavat sanat viestinnällinen kielikäsitys, kansalliskieli, kielenturvajoukko (vrt.kodinturvajoukko),
nationalismi?
c. Mitä mieltä Olli Löytty on ihmisistä, jotka ovat huolissaan suomen kielen muuttumisesta?
d. Arvioi tekstin aloitusta: minkälainen se on, miksi pidät tai et pidä siitä?
4. Kirjoita Olli Löytyn esseeseen ainakin kaksi erilaista aloitusta, jotka sopisivat tekstiin. Sovella oppikirjassa esiteltyjä aloitustapoja. Mieti alussa (tehtävässä 1a) määrittelemiäsi aloituksen tarkoituksia. Tee aloituksesi niin, että kummassakin eri tavoite korostuu, ja kirjaa se sulkuihin aloituksesi jälkeen.
*5 Kirjoita Olli Löytyn esseetä kommentoiva lyhyt (n. 150 - 300 sanaa) mielipideteksti. Aloita tekstisi kiinnostavasti ja lopeta halitusti. Ilmaise oma mielipiteesi, muista tuoda esiin myös Löytyn mielipide, eli käytä esseetä pohjatekstinä.
II OSA: Kielenhuoltoa
Tässä osuudessa kerrataan ja opiskellaan seuraavat asiat: yhdyssanat ja yhdysmerkki, sanaliitto (eli erilleen kirjoittaminen), kongruenssi (eli miten subjekti ja predikaatti mukautuvat toisiinsa).
Tavoite
Oppia yhdyssanat niin hyvin, ettei tee virheitä ainakaan tavallisimmissa tapauksissa. Oivaltaa, mitkä jutut kannattaa opetella ulkoa, mitä voi tarkastaa. Kerrata kongruenssi.
Arviointi
Koe koeviikolla
Työtavat
Itsenäinen opiskelu, kirjan tehtävät, harjoitustestit, joihin on linkit tällä sivulla.
1. Yhdyssanat
Kertaa ensin Kielenhuollon vihkosta säännöt sivuilta 68 - 69. Tee muistiinpanoja kohdista, jotka huomaat unohtaneesi tai joissa saattaisit erehtyä.
1.1 Tee Kielenhuollon vihkon tehtävät 2,3,4,5 ja 6. Pyydä tarkastusmoniste, kun olet tehnyt.
Kertaa yhdysmerkin käyttö sivulta 72.
1.2 Tee Kielenhuollon vihkon tehtävät 1, 2 ja 3. Pyydä tarkastusmoniste, kun olet tehnyt tehtävät.
1.3 Testaa vielä seuraavilla, kunnes olet varma osaamisestasi ja saat mieleisesi tulokset. Kertaa testejä niin monta kertaa kuin haluat. Tee testit mieluiten yksin, ainakin viimeisen kerran.
Helsingin Sanomien yhdyssanakoe:
http://dynamic.hs.fi/2015/yhdyssanatest/
Pidä suomi siistinä -sivuston yhdyssanatestit:
http://www11.edu.fi/pidasuomi/engine.php?AID=10384168466b4a4afa5159d259856ff9&p=yhdys
Polku-sivuston äidinkielenopettajien tekemät yhdyssanatestit: http://polku.opetus.tv/ (Vieritä sivua alas, kunnes löydät Äidinkielen osion, yhdyssanoista on teoriaa ja kaksi testiä.)
Kirjaa tuloksesi ja osaamisesi oppimispäiväkirjaasi.
2. Kongruenssia
Opiskele ensin Kielenhuollon vihkon sivu 56. Tee sitten harjoitustehtävät 1, 2 (muista kirjata myös perustelu!) ja 3 ja 4.
Tarkasta vastauksesi tarkastusmonisteesta ja kertaa kohdat, joissa teit virheitä. Jos et ymmärrä jotain kohtaa, pyydä selitystä.
Tee sitten testit osoitteessa http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/lauseopillisia_ilmioita/kongruenssi/harjoitukset/
Tee niin monta kertaa, että voit kirjata kiitettävän tuloksen oppimispäiväkirjaasi.
II OSA: Kielenhuoltoa
Tässä osuudessa kerrataan ja opiskellaan seuraavat asiat: yhdyssanat ja yhdysmerkki, sanaliitto (eli erilleen kirjoittaminen), kongruenssi (eli miten subjekti ja predikaatti mukautuvat toisiinsa).
Tavoite
Oppia yhdyssanat niin hyvin, ettei tee virheitä ainakaan tavallisimmissa tapauksissa. Oivaltaa, mitkä jutut kannattaa opetella ulkoa, mitä voi tarkastaa. Kerrata kongruenssi.
Arviointi
Koe koeviikolla
Työtavat
Itsenäinen opiskelu, kirjan tehtävät, harjoitustestit, joihin on linkit tällä sivulla.
1. Yhdyssanat
Kertaa ensin Kielenhuollon vihkosta säännöt sivuilta 68 - 69. Tee muistiinpanoja kohdista, jotka huomaat unohtaneesi tai joissa saattaisit erehtyä.
1.1 Tee Kielenhuollon vihkon tehtävät 2,3,4,5 ja 6. Pyydä tarkastusmoniste, kun olet tehnyt.
Kertaa yhdysmerkin käyttö sivulta 72.
1.2 Tee Kielenhuollon vihkon tehtävät 1, 2 ja 3. Pyydä tarkastusmoniste, kun olet tehnyt tehtävät.
1.3 Testaa vielä seuraavilla, kunnes olet varma osaamisestasi ja saat mieleisesi tulokset. Kertaa testejä niin monta kertaa kuin haluat. Tee testit mieluiten yksin, ainakin viimeisen kerran.
Helsingin Sanomien yhdyssanakoe:
http://dynamic.hs.fi/2015/yhdyssanatest/
Pidä suomi siistinä -sivuston yhdyssanatestit:
http://www11.edu.fi/pidasuomi/engine.php?AID=10384168466b4a4afa5159d259856ff9&p=yhdys
Polku-sivuston äidinkielenopettajien tekemät yhdyssanatestit: http://polku.opetus.tv/ (Vieritä sivua alas, kunnes löydät Äidinkielen osion, yhdyssanoista on teoriaa ja kaksi testiä.)
Kirjaa tuloksesi ja osaamisesi oppimispäiväkirjaasi.
2. Kongruenssia
Opiskele ensin Kielenhuollon vihkon sivu 56. Tee sitten harjoitustehtävät 1, 2 (muista kirjata myös perustelu!) ja 3 ja 4.
Tarkasta vastauksesi tarkastusmonisteesta ja kertaa kohdat, joissa teit virheitä. Jos et ymmärrä jotain kohtaa, pyydä selitystä.
Tee sitten testit osoitteessa http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/lauseopillisia_ilmioita/kongruenssi/harjoitukset/
Tee niin monta kertaa, että voit kirjata kiitettävän tuloksen oppimispäiväkirjaasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti